Choose your countrycountries
سایت اصلی: انگلیسی - اسپانیایی

شرکت پایا اکسیر آریا، نماینده‌ی انحصاری Dentaid اسپانیا

دندان چتر بیمه‌ای ندارد

به نفل از همشهری آنلاین ، ایرانی‌ها به‌طور متوسط ۱۳/۴درصد دندان فاسد و کشیده در دهان دارند.

Image processed by CodeCarvings Piczard ### FREE Community Edition ### on 2016-11-27 05:18:24Z | http://piczard.com | http://codecarvings.com

 

يكي از اصلي‌ترين دلايل عدم‌مراجعه به دندانپزشك هزينه‌هاي بالاي خدمات دندانپزشكي است. به گفته دبير شوراي سلامت دهان، تجميع خدمات بيمه‌اي براي گسترش چتر حمايتي بيمه‌ها از دندانپزشكي امري لازم است.

دكتر سعيد عسگري، وضعيت فعلي تعدد صندوق‌هاي بيمه‌اي و بدهكاري آنها به دانشگاه‌هاي علوم‌پزشكي كشور را مانع بزرگي در راه گسترش ارائه خدمات سلامت دهان مناسب و فراگير به مردم عنوان كرد و گفت: قانون برنامه توسعه پنج‌ساله چهارم و پنجم پرداخت از جيب مردم براي دريافت خدمات سلامت را در حدود 30درصد پيش‌بيني كرده است. گرچه با اقدامات انجام شده به‌واسطه طرح تحول سلامت، مشاركت مالي مردم در پرداخت‌هاي حوزه سلامت به‌ويژه در بخش بستري كاهش يافته است اما متأسفانه در حوزه سلامت دهان تا رسيدن به نقطه هدف برنامه، فاصله بزرگي وجود دارد. در اين ميان يكي از مهم‌ترين راهكارهاي اصولي به‌منظور جبران هزينه‌هاي سلامت دهان، توجه به موضوع تجميع منابع مالي در حوزه بيمه‌ها و تخصيص بخش مناسبي از اين منابع براي ارتقاي سيماي سلامت دهان مردم است.

گراني هزينه‌هاي دندانپزشكي يكي از دلايل مراجعه كم افراد به دندانپزشكي و انجام ترميم دندان‌هاي پوسيده است. با وجود اينكه مردم سالانه 6هزار ميليارد تومان از جيب خود براي خدمات دندانپزشكي پرداخت مي‌كنند باز آمارها از خرابي بيشتر دندان‌هاي ايراني‌ها خبر مي‌دهد. چندي پيش دكتر ايرج حريرچي، معاون كل وزارت بهداشت از عملكرد چنددهه گذشته در بحث دندانپزشكي ابراز شرمندگي كرد و گفت: متأسفانه هر فرد ايراني بين 35تا 45ساله شاخص دندان‌هاي فاسد و كشيده‌شده‌اش 4/13درصد است. اين ناشي از اين است كه تاحدودي مردم رعايت نكرده‌اند و آموزش‌هاي لازم نيز به آنها ارائه نشده است.

هم‌اكنون در روستاها و شهرهاي زير 20هزار نفر، خدمات دندانپزشكي براي كودكان زير 14سال انجام مي‌شود و بيمه‌ها از ميان خدمات متنوع دندانپزشكي «كشيدن» دندان فاسد را تحت پوشش قرار مي‌دهند. بسياري از افراد هزينه‌هاي خدمات دندانپزشكي را جزو خدمات گرانقيمت و لوكس مي‌دانند. اين در حالي است كه سلامت دهان و دندان رابطه مستقيمي با سلامت قلب و عروق و سلامت عمومي بدن دارد.

به‌نظر مي‌رسد تا زماني كه بيمه‌ها وارد حيطه دندانپزشكي نشوند و مردم را تحت پوشش پيشگيري‌ها و درمان‌هاي دندانپزشكي قرار ندهند، تحولي در نظام سلامت روي نخواهد دارد. با اين حال علي يزداني، معاون آموزشي نظام‌پزشكي تهران معتقد است در هيچ جاي دنيا سطح 3دندانپزشكي به‌طور كامل تحت پوشش صنعت بيمه قرار ندارد؛ بنابراين بهترين راه كاهش هزينه‌هاي درماني پيشگيري و رعايت بهداشت دهان و دندان است.